Zanim wsiądziemy na rower po zimie należy go przygotować aby jazda była bezpieczna a rower służył jak najdłużej.
Mycie roweru
Prace konserwacyjne rozpoczynamy od umycia roweru. Zalegające błoto, kurz i brud polejmy ciepłą wodą i zostawiamy na chwilę aby błoto odmiękło. Później rower myjemy gąbką i wodą z dodatkiem płynu do naczyń. Na koniec wycieramy do sucha miękką ścierką. Miejsca, w których widoczne są braki lakieru warto posmarować środkiem antykorozyjnym.
Czyszczenie łańcucha rowerowego
Czyszczenie łańcucha rowerowego to bardzo ważna czynność, która powinna być wykonywana po przejechaniu 400 km. Czysty i nasmarowany łańcuch ułatwia jazdę, umożliwia łatwiejszą zmianę biegów, eliminuje zgrzyty.
W warunkach domowych problemem może być demontaż łańcucha, który jest potrzebny do dokładnego czyszczenia. Można jednak spróbować go wyczyścić bez zdejmowania.
Starą szczoteczką do zębów zetrzyj brud z łańcucha. Miękkim pędzlem malarskim lub gąbką na łańcuch nanieś benzynę ekstrakcyjną (do kupienia w sklepach z farbami i marketach budowlanych). Możesz użyć zwykłej benzyny lub nafty ale mają bardziej intensywny zapach. Jeśli udało ci się ściągnąć łańcuch namocz go na jakieś 15 minut i powieś do wysuszenia.
Kolejnym etapem jest nasmarowanie łańcucha specjalnym olejem przeznaczonym do łańcuchów (do kupienia w sklepach rowerowych). Inne oleje (silnikowy, jadalny) za bardzo się nie nadają – szybko tracą swoje właściwości i trzeba łańcuch smarować częściej. Do smarowania nie używajmy preparatu WD-40. Nadaje się on usuwania rdzy i usuwania wody a nie do smarowania.
Pompowanie opon rowerowych
Dobrze napompowane opony do nie tylko komfort jazdy to także bezpieczeństwo i ochrona roweru. Przy niedopompowanych oponach niszczą się koła a jazda staje się mozolna. Ubytek powietrza najłatwiej uzupełnić na stacji benzynowej. Jeżeli w naszym rowerze znajdują się wentyle z końcówką, których nie można napompować kompresorem samochodowym warto zaopatrzyć się w sklepie rowerowym w specjalne przejściówki.
Hamulce rowerowe
Zanim wyjedziesz w trasę przyjrzyj się klockom hamulcowym. Powinny być ustawione równolegle do felgi. Nie mogą być również starte, ponieważ pozbawione gumy mogą zniszczyć koło nie mówiąc o tym, że jazda bez hamulców jest bardzo niebezpieczna. W takim przypadku niezbędna będzie wymiana klocków.
Przy lekko zużytych klockach trzeba mocniej naciskać na hamulce aby rower zahamował. Należy wtedy odkręcić troszkę pokrętło regulacyjne i skrócić linki.